"Jednak jest oczywiste, że dziś problem polega nie tylko na tym, by dostarczyć człowiekowi odpowiednią ilość dóbr, ale także zaspokoić zapotrzebowanie na jakość:Jakość towarów produkowanych i konsumowanych. Jakość usług, z których korzysta. Jakość środowiska naturalnego i życia w ogóle”

Jan Paweł II Encyklika
„CENTISSIMUSA NNUS"

sobota, 14 czerwca 2008

Wdrożenie Metody CAF w Wybranych Ministerstwach i Urzędach Centralnych

Warszawa, styczeń 2007 r.


INFORMACJA O ZADANIACH I ZASADACH RAELIZACJI
projektu „Wdrożenie metody CAF w wybranych ministerstwach
i urzędach centralnych”

1. OGÓLNE INFORMACJE O PROJEKCIE
W październiku 2006 r. rozpoczęła się realizacja projektu „Wdrożenie metody CAF w wybranych ministerstwach i urzędach centralnych”, który potrwa do połowy grudnia 2007 r. Wykonawcą jest konsorcjum firm WYG International sp. z o.o. oraz Grupa Doradcza Sienna sp. z o.o., a Zamawiającym jest Fundacja Fundusz Współpracy (Jednostka Finansująco – Kontraktująca - JFK).
Nadzór merytoryczny nad realizacją projektu sprawuje Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji (Departament Administracji Publicznej) we współpracy z Kancelarią Prezesa Rady Ministrów (w ramach zadań przejętych przez KPRM po Urzędzie Służby Cywilnej).
Realizacja projektu będzie wspierana i monitorowana przez Komitet Sterujący, składający się z przedstawicieli MSWiA, KPRM, JFK oraz zainteresowanych urzędów.
Celem projektu jest podniesienie efektywności działania polskiej administracji publicznej. Realizacja projektu ma w szczególności umożliwić podniesienie wydajności i jakości pracy w 20 wybranych ministerstwach i urzędach centralnych w zakresie: skuteczności, efektywności oraz jakości usług.
Wspólna Metoda Oceny (ang. Common Assesment Framework – CAF) jest nowoczesnym instrumentem zarządzania jakością. Metoda CAF została oficjalnie przyjęta przez Dyrektorów Generalnych administracji publicznej krajów UE jako preferowane narzędzie samooceny i poprawy wydajności administracji publicznej. Wykorzystanie metody CAF umożliwi określenie koniecznych ulepszeń pracy administracji oraz pozwoli na porównywanie wyników pomiędzy komórkami organizacyjnymi i urzędami centralnymi.
Projekt realizowany będzie w kilku etapach, w ramach których podstawowe zadania to:
Etap I:
1. Przeszkolenie, w ramach 3-dniowych szkoleń, 500 pracowników administracji rządowej (z w/w ministerstw i urzędów centralnych) w zakresie metody CAF oraz innych nowoczesnych metod zarządzania;
W ramach tego zadania Wykonawca jest zobowiązany do przekazania urzędnikom informacji ogólnych na temat projektu zawierających cele, harmonogram, strukturę zarządzania projektem, kanały informacyjne.
2. Przygotowanie do roli trenerów (doradców) Modelu CAF 40 pracowników administracji (dwie grupy po 20 osób) podczas 7-dniowego szkolenia złożonego z 3 sesji.
Etap ten będzie trwać do 8 marca 2007 r.

Etap II: Przeprowadzenie samooceny w oparciu o metodę CAF w 20 ministerstwach i urzędach centralnych oraz zdefiniowanie obszarów wymagających doskonalenia i usprawnień, a następnie przygotowanie projektów usprawnień dla w/w urzędów
Etap ten będzie realizowany od początku marca do 9 maja 2007 r.

Etap III: Wdrożenie projektów usprawnień w urzędach oraz opracowanie 20 najlepszych, zrealizowanych w ramach projektu, praktyk usprawnień instytucjonalnych.
Etap ten będzie realizowany od 15 maja do 15 grudnia 2007 r.

2. ORGANIZACJA PROJEKTU PO STRONIE URZĘDÓW PILOTAŻOWYCH
Cały etap projektu począwszy od przygotowania, a następnie przeprowadzenia samooceny, wyboru i wdrożenia projektów usprawnień, wymaga po stronie urzędów pilotażowych podjęcia działań organizacyjnych temu służących.
Konieczne jest powstanie w urzędzie specyficznej (wspomagającej realizację projektu) struktury składającej się z:
1) zespołu nadzorującego (proponuje się by weszli do niego: przedstawiciel dyrektora generalnego urzędu oraz 3-4 osoby z kierownictwa komórek organizacyjnych oraz koordynator procesu samooceny w urzędzie);
2) zespołu/zespołów do prowadzenia samooceny;

a na etapie planowania i wdrażania planów usprawnień:
3) zespołów realizacyjnych projektów usprawniających.
Powołanie zespołu nadzorującego i wskazanie koordynatora winno zostać dokonane przed rozpoczęciem szkoleń.
Zadaniem zespołu nadzorującego będzie:
· synteza wyników samooceny dokonanej przez zespoły
· określenie stanu docelowego (dotyczącego zasad/sposobów i oczekiwanych wyników w zakresie usprawnień)
· ustalenie kryteriów (priorytetów) dla wyboru i planowania usprawnień
· akceptacja i uruchamianie projektów dotyczących całości organizacji
· ustalenie zasad przepływu informacji w projekcie
· ustalenie (w miarę możliwości formalne – np. w formie procedury) dokumentów i zasad nadzoru realizowanych projektów
· bieżąca współpraca z przedstawicielami Wykonawcy (kierownictwem projektu i konsultantami)
· planowanie i koordynacja działań w projekcie
· gromadzenie i przekazywanie informacji nt. działań w projekcie i ich efektów
Zadaniem kierownictwa jednostek objętych projektem w danym urzędzie będzie wspomaganie projektu na szczeblu swojej jednostki, w tym:
· wspieranie zespołów samooceny
· zatwierdzanie planów usprawnień
· wspieranie kierowników projektów usprawniających
· postawienie do dyspozycji niezbędnych zasobów
· kontrola wyników
· wpisanie wyników samooceny w proces planowania działalności jednostki

Osoby, które uczestniczą w szkoleniu 3-dniowym tworzyć będą w danym urzędzie podstawowy zespół samooceny. Możliwe jest powoływanie podzespołów, szczególnie w urzędach dużych, zatrudniających ponad kilkaset osób i włączenie do nich osób spoza przeszkolonej grupy. Ma to służyć sprawnemu gromadzeniu informacji niezbędnych do rzetelnego przeprowadzenia samooceny.

Utworzony w organizacji zespół samooceny powinien być reprezentatywny w możliwie najwyższym stopniu. Dlatego też zaleca się by w jego skład weszli pracownicy różnych działów, wykonujący różne funkcje, posiadający różne doświadczenie i działający na różnych szczeblach organizacji. Chodzi o stworzenie grupy maksymalnie skutecznej a jednocześnie zdolnej do wypracowania dokładnego i szczegółowego spojrzenia na organizację od wewnątrz.

W ramach realizacji projektu Wykonawca przygotuje do roli trenerów (doradców metody CAF) grupę 40 pracowników administracji publicznej (z tego 20 z urzędów pilotażowych) podzielonych na 2 grupy w ramach 7-dniowego szkolenia.
Wykonawca zaproponował by uczestnikami szkolenia dla doradców były osoby, którym powierzona zostanie rola koordynatorów samooceny.
Do zadań koordynatora samooceny CAF należeć będzie:
· szczegółowe zaplanowanie przebiegu samooceny, w tym również procesu komunikacji – we współdziałaniu z wyznaczonymi konsultantami
· zgromadzenie dokumentacji wspomagającej samoocenę i świadectw empirycznych (dowodów)
· aktywne uczestnictwo w grupie samooceny
· wspomaganie procesu osiągania konsensusu w sytuacjach tego wymagających
· opracowanie sprawozdania nt. samooceny dla kierownictwa aby umożliwić mu sprawny wybór projektów usprawnień.
Koordynator samooceny winien odznaczać się wysokimi kompetencjami – znaczną wiedzą o organizacji, o modelu CAF oraz o tym jak wspomagać proces samooceny. Wybór właściwego koordynatora – człowieka posiadającego taką wiedzę a jednocześnie zaufanie kierownictwa i pracowników – to jeden z najważniejszych elementów, decydujących o jakości i następstwach samooceny.


3. NIEZBĘDNE DZIAŁANIA PO STRONIE URZĘDÓW PRZYGOTOWUJĄCE PROCES SAMOOCENY

Po zakończonych szkoleniach i podjęciu działań organizacyjnych opisanych w pkt. 2 (powołanie zespołu nadzorującego i koordynatora) należy podjąć następujące działania przygotowujące samoocenę w danym urzędzie:
1. Podział podstawowego zespołu samooceny na podzespoły (max. 5 takich grup należy utworzyć) i włączenie do nich osób mogących wspomóc proces przygotowania dowodów i świadectw niezbędnych do prawidłowego prowadzenia samooceny.
2. Każdy z podzespołów odpowiada za gromadzenie informacji dot. rozdzielonych pomiędzy nie kryteriów Modelu CAF (wg zasady – każdy zespół minimum jedno kryterium z obszaru Potencjału i jedno z obszaru Wyników). Sposoby i pomocne narzędzia w tym działaniu są prezentowane podczas 3-dniowego szkolenia.
3. Nad całością prac czuwa wyznaczony koordynator samooceny.
4. Zaleca się by podzespoły przeprowadziły, w oparciu o zgromadzone informacje, wstępną samoocenę organizacji w zakresie minimum jednego pod-kryterium z obszaru Potencjału i jednego z obszaru Wyników. Szczególnie powinno się wyeksponować analizę możliwych obszarów do poprawy. Zaleca się by dokonano też wstępnej punktacji.
Przed właściwą sesją samooceny wskazane jest spotkanie całego zespołu samooceny celem uzgodnienia podstawowych zagadnień (np. obszarów działania organizacji, o których nie zgromadzono dostatecznych informacji i samoocena jest utrudniona).
Wykonawca wyznaczy dla każdego z 20 urzędów pilotażowych 2 konsultantów wspomagających urząd przez cały okres realizacji projektu.
Koordynator samooceny uzgodni z konsultantem wiodącym termin warsztatu samooceny (będzie on prowadzony na terenie urzędu).
Warsztat poprzedzi spotkanie informacyjne z kierownictwem danego urzędu.
Następnie przeprowadzone zostaną 2-dniowe warsztaty, na których dokonana zostanie w oparciu o metodę CAF samoocena dla całego urzędu z udziałem przeszkolonych pracowników (zespołu samooceny). Podstawowym „produktem” warsztatów winno być zdefiniowanie mocnych stron oraz obszarów wymagających usprawnień.

4. DALSZE DZIAŁANIA PO PROCESIE SAMOOCENY (szczegóły będą przekazywane bezpośrednio przez konsultantów pracujących z poszczególnymi urzędami).

4.1 przygotowanie planów usprawnień i uzgodnienie projektów usprawnień:
Wykonawca przeprowadzi 1. lub 2. dniowe warsztaty (w zależności od wielkości urzędu) w 20 urzędach pilotażowych w celu:
§ opracowania planów usprawnień instytucjonalnych dla całego urzędu pilotażowego, które mogą zawierać również obszary/projekty nie objęte wdrożeniem w ramach niniejszego zamówienia,
§ uzgodnienia co najmniej 5. projektów usprawnień instytucjonalnych w każdym z urzędów pilotażowych, obejmujących co najmniej 5 komórek organizacyjnych każdego z urzędów pilotażowych, do wdrożenia z udziałem wykonawcy.

4.2. Wdrożenie projektów usprawnień instytucjonalnych w 20 urzędach pilotażowych:
§ Urząd wdroży co najmniej 5 projektów usprawnień instytucjonalnych w każdym z urzędów pilotażowych, obejmujących co najmniej 5 komórek organizacyjnych każdego z urzędów pilotażowych.
§ Po wdrożeniu projektów usprawnień w każdym z 20 urzędów pilotażowych zostanie dokonana ocena realizacji planów usprawnień instytucjonalnych oraz ich ewentualna aktualizacja.

4.3. Merytoryczne opracowanie najlepszych praktyk usprawnień instytucjonalnych w administracji centralnej. Projekty usprawnień wdrożone w ramach niniejszego zamówienia zostaną wykorzystane do stworzenia bazy najlepszych praktyk w administracji publicznej.
4.4. Wykonawca zorganizuje i przeprowadzi konferencję podsumowującą i upowszechniają wyniki projektu.

Program konferencji obejmie prezentacje, wybrane przez urzędy pilotażowe, doświadczenia z realizacji projektu w celu upowszechnienia wśród uczestników konferencji najlepszych praktyk i metody CAF. Wykonawca zademonstruje, w jaki sposób przeprowadzana jest samoocena CAF oraz jak wykorzystać jej wyniki do poprawy funkcjonowania administracji publicznej, w tym na szczeblu centralnym


5. ORGANIZACJA PROJEKTU PO STRONIE WYKONAWCY
Za realizację projektu odpowiadają:
Marek Szczepański,
Dyrektor Projektu (odpowiedzialny w imieniu Wykonawcy za prawidłowe wykonanie projektu)
Kontakt:
WYG International Sp. z o.o. ul. Żelazna 28/30, 00-832 Warszawa Tel.: (022) 551 74 00Fax: (022) 551 74 13 e-mail: marek.szczepanski@wyginternational.pl
oraz

Sławomir Wysocki, Koordynator merytoryczny
(odpowiedzialny m.in. za nadzór nad jakością dostarczanych w ramach projektu usług szkoleniowych i doradczych).
Kontakt: tel.: (022) 551 74 00 ; tel. 0503 347 057
e-mail: slawomir.wysocki@wyginternational.pl

Wykonawca wyznaczy dla każdego z 20 urzędów pilotażowych 2 konsultantów wspomagających przygotowanie i realizację procesu samooceny a następnie opracowywania i wdrażania projektów usprawnień

Brak komentarzy: